lördag, maj 05, 2007

Valborg i Uppsala

Valborg i Uppsala... ja om man slår upp valborgsfirande i nationalencyklopedin så är Uppsalas valborgsfirande avbildat där.

Jag frågar mig varför jag pluggar i Göteborg... jo det är ju en trevlig stad och så men i Göteborg fattar inte folk en av den viktigaste grejerna med universitetsstudier... gemenskap!

Nationerna i Uppsala är nå't i hästväg alltså! Festerna som hålls i dessa kristallkrone- och guldornamentfyllda gamla anrika byggnader är inte av denna värld! Fatta att hela stan fylls av folk som alla är där av samma anledning... att festa och ha kul! 10 000 gästkårleg såldes i Uppsala inför helgen, så man kan fatta att det var mycket folk.

Baksidan av det hela är att jag köade utanför en av nationerna så länge att jag, när jag väl kom in och skulle gå på toa, var på väg att kissa på mig. Framför toaletterna fanns en vägg... en vägg av människor! Utanför vid bajamajorna ringlade också köerna långa. Det slutade med att jag betalade 100 spänn för att få gå före i kön... Det var de mest välspenderade 100 kronorna i mitt liv.

På något som kallas Champagnegallopen går det åt cirka 5000 flaskor mousserande vin som man om vart annat dricker rakt ur flaskan eller sprutar på personen bredvid! Alla dessa flaskor slänger man sedan på marken som blir till en lervälling av bubbelvin och glaskross. En kille dansande, utan skor, sina fötter till köttslamsor i denna sörja, det var ju inte så kul.

Nätterna spenderade jag i ett studentrum på 10 kvadratmeter med två andra. Vi skulle ha varit två bara men en så blev det inte. Jag hade inte tänkt mig att vakna till en naken mansrumpa i min väns säng. Inte heller hade jag tänkt att lyssna till högljudda kräkningarna hela i natten.

Tvärtom vad det har sagts så finns det inget gott som inte för något ont med sig.

Inga kommentarer: